tidtaging.jpg
tidtaging.jpg

Teknisk


Tidtaker- og dataansvarlig

SCROLL DOWN

Teknisk


Tidtaker- og dataansvarlig

Oppgaver

Opprette arrangementet i Eventor, ta seg av tidtakning, laste opp resultater i etterkant. 

Hvem passer til denne jobben

Alminnelig erfaring med datamaskiner skader ikke, men vi har laget enkle steg-for-steg instruksjoner til deg. Det gjør at dette er en oppgave de aller fleste kan ta på seg.

Tidsplan Teknisk


Tidtaking og Data

Tidsplan Teknisk


Tidtaking og Data

Lenge før

1-10 uker

  1. Opprette arrangementet i eventor

  2. Velge software for tidtaking. Brikkesys er et enkelt alternativ for små orienteringsløp. Andre alternativer er eTiming, mOtime eller tTime (gratis). Instruksjonene på denne siden er laget med hensyn til Brikkesys.

  3. Undersøke om dere har tilgjengelig tidtakerkoffert, mange nok EKT-enheter og leiebrikker, og avtale å låne det dere trenger ekstra fra orienteringskretsen eller naboklubber. Vi anbefaler å bruke en standardisert tidtakerkoffert, da dette gjør det veldig enkelt å gjennomføre arrangementet. En tidtakerkoffert inneholder som regel en pc med installert tidtaker-software, en MTR (Mini Time Recorder), en liten printer for strekktider og en del ledninger.


Like før

1-2 uker

  1. Eksportere påmeldingsliste fra eventor til Excel-fil og importere denne til Brikkesys på PCen som skal brukes under arrangementet.

  2. Opprette løyper i Brikkesys. Dette består av å legge inn postkodene i riktig rekkefølge i Brikkesys. NB: Det er også mulig å importere dette fra OCAD, noe som kan være en raskere løsning om man har mange løyper og poster.

  3. Om du aldri har brukt tidtaker-programmet før, så bør du kjøre et lite testarrangement med et par av leiebrikkene for å bli sikker på at du har kontroll før løpsdagen.


  1. Sette ut null-EKT enhet på start, og målbukker på mål (husk at målbukkene skal ha samme kode hvis du bruker flere)

  2. På løpsdagen er du ansvarlig for å administrere tidtaking- og data. Vi anbefaler at du setter deg ved et bord med en pc, gjerne under et telt i tilfelle regnvær, rett ved mål. Pass på at det er lett for deltakere som kommer til arena å se deg, slik at de forstår hvor de skal gå for påmelding og registrering. Når du sitter her må du:

    1. Registrere alle deltakere som skal starte. Ha gjerne med deg en liste over alle forhåndspåmeldte. Dette er viktig for å kunne kontrollere at alle deltakere etterhvert kommer til mål.

    2. Håndtere nye påmeldinger, det vil si at du legger inn navn, klasse, klubb og brikkenummer i tidtakerprogrammet. Ta imot penger dersom noen betaler kontant.

    3. Håndtere deltakere som vil endre klasse, løype eller brikkenummer. Dette endrer du direkte i tidtakerprogrammet.

    4. Håndtere løpere som kommer i mål. Du må passe på at alle som kommer til mål får lest av EKT-brikken, og at deltakerne får hver sin lapp med strekktider.

  3. Bruker du Brikkesys kan du publisere resultater på brikkesys.no fortløpende under arrangementet hvis du har internettdekning.

  4. Når alle deltakerne har kommet i mål kan du gi beskjed til sportslig om at de kan begynne å hente inn postene fra skogen, og du kan rigge ned teltet og utstyret du har satt opp.


Etterarbeid

Samme kveld

  1. Publisere resultater i Eventor ved å eksportere en resultatfil fra tidtakerprogram som så lastes opp i Eventor. Dette kan gjøres umiddelbart etter at siste løper er i mål.

  2. Generere fakturaer i Eventor og sende ut disse.

  3. Fylle inn løpsrapport i Eventor sammen med løpsleder og sende inn til Norges Orienteringsforbund.


Bruk gjerne den detaljerte tidsplanen over sammen med den overordnede sjekklisten.

Ressurser


Tidtaking og Data

Ressurser


Tidtaking og Data

Noen synes dette er kjempegøy, andre litt vanskelig. Her finner du hjelp og tips for alt arbeid knyttet til tidtaking og data. Sjekk tidsplanen ovenfor for å finne ut når vi anbefaler deg å gjøre de ulike oppgavene.

FLERE RESSURSER FOR IVRIGE ARRANGØRER